Europaplads 8: Kontekst præger nyt kontorhus i Aarhus
ARDESS vægter byens kontekst højt i udformningen af et nyt kontorhus i Aarhus. Resultatet er en todelt facade i natursten, aluminium og glas, som tager højde for skala i både bymæssig og menneskelig forstand.
I et befærdet kryds tæt på havnefronten i Aarhus rejser et nyt kontorhus sig på otte etager med plads til 700 medarbejdere. Tegnestuen ARDESS har siden 2020 været design- og erhvervslejerrådgiver på byggeriet, som i januar i år kunne byde ingeniørfirmaet Søren Jensen, Nykredit og Poul Schmith/Kammeradvokaten inden for som de første lejere.
For ARDESS har en stor del af projektets dna været at forstå og tilpasse det 19.600 kvadratmeter store kontorhus til den kulturhistoriske kontekst. Storkøbmænd har gennem tiden gjort området omkring Europaplads i Aarhus til en central handelsnerve ind mod midtbyen, og det har sat sit præg på detaljegraden i de omkringliggende bygninger.
- Konteksten har betydet utrolig meget. På den ene side skulle kontorhuset favne en tre-fire etagers skala fra de ældre nabobygninger. På den anden side måtte kontorhuset ikke virke for lille over for de endnu højere bygninger i området, fortæller Philip Brinch Sørensen, som er arkitekt og partner i ARDESS og har været involveret i at få den endelige lokalplan for byggeriet færdig.
Spansk natursten
Tilpasningen til stedets kontekst er overordnet sket ved at tænke det 34 meter høje byggeri i en bund og en top.
- Vi var hurtige bevidste om, at bygningen skulle have en solid fod at stå på, da nabobygningerne har tunge murstensfacader, siger Philip Brinch Sørensen og kalder de nederste fire etager af kontorhuset for ”klippen”. Betegnelsen er både metaforisk og bogstavelig. Natursten fra et stenbrud uden for Barcelona blev efter nøje overvejelser valgt som materiale til kontorhusets nederste facade og udendørsbelægning på grund af dets lange levetid og dens teksturmæssige lette bearbejdning. Men natursten rummede også andre fordele, forklarer Philip Brinch Sørensen, som førhen har lavet en del erhvervsbyggeri i samme skala og kompleksitet.
- Man kan slibe og børste natursten og brænde overfladen, så man får forskellige strukturer i stenen, siger han og nævner, at både mørke og lyse sten er blevet brugt rundt på bygningen. Naturstenen er bearbejdet, så facaden mimer ornamentikken og de forskellige facadefarver i Mindegade, og samtidig fremstår bygningen enkel i sin facadebearbejdning, siger Philip Brinch Sørensen.
Fra solidt til let
De øverste fire etager af kontorhuset kaldes for ”skyen”. Målet har været at skabe et mere transparent udtryk med glas og aluminium for at få den øverste masse til at fremstå lettere i sit udtryk. Hver etager i ”skyen” trækker sig tilbage. Det sker blandt andet for at vige for perspektivet ned ad sidegaderne, nævner Philip Brinch Sørensen. Samtidig giver de varierende spring i facaden mulighed for at etablere udeopholdszoner med plantekasser og terrasser rundt om kontorhuset.
- Tagterrasserne på hver etage skaber en grøn linje, der bryder med de ret præcise facader af natursten, aluminium og glas.
Samtidig sikrer tagterrasserne, at byggeriet lever op til kommunens krav om at skabe tilstrækkelige udendørs opholdsarealer i nybyggeri. Et parameter, der kan være udfordrende ved at bygge bynært, hvor pladsen i grundplan ofte er begrænset. Derfor er det grønne flyttet op på huset, fortæller Philip Brinch Sørensen, men det betyder ikke, at løsningen bare er at lave én stor tagterrasse på toppen.
- Har du eksempelvis kontor på anden sal, går du umiddelbart ikke lige op på øverste etage. Det har en stor kvalitet, at lejerne kan gå ud på en terrasse i nærheden eller blot åbne en dør ud til det fri.
Kontraster i interiør
Inden for i kontorhuset åbner bygningen sig mod himlen i et enormt atrium. Kurvede loungemøbler, akustikpaneler i egetræ og en markant mosvæg skaber en indbydende stemning med en stille summen med reference til gårdrummene i de gamle boligkarreer. Naturstenen fra facaden fortsætter på gulvet i grundplan, men ellers har tankerne med interiøret fra ARDESS’ side været at skabe kontraster – både menneskeligt og materielt.
- Energien i et flerbrugerhus ligger i, at man faktisk er klar over, at man er i et hus med andre virksomheder, mener Philip Brinch Sørensen.
Derfor kan medarbejderne kaste et blik ind på alle etagerne gennem atriummets store glaspartier, og virksomhederne har selv haft indflydelse på visse dele af indretningen som gulv og møblering. ARDESS har som designrådgiver for bygherre sikret et gennemgående design for huset. Og som lejerrådgiver og spaceplanner har ARDESS kunne understøtte lejernes arbejdsprocesser, identitet og visioner gennem omgivelserne.
- Det er vigtigt ikke at presse nogle designvalg ned over en organisation. En af de fornemmeste roller er at lytte, fordi det er komplekse organisationer, som arbejder vidt forskelligt.
Skal det nyopførte kontorhus varsle noget særligt, handler det om fortætning, havudsigt og skala i endnu højere dimensioner, mener Philip Brinch Sørensen og henviser til Sydhavnskvarteret, hvor nye tårne, hoteller og kultursteder skyder op de næste år.
- Kontorhuset var et af de første nyere projekter i Aarhus midtby, hvor man ønskede at bygge højt. Bygningen bliver startskuddet på det skalaspring, der for alvor kommer til at ske, siger han.
Om Europaplads 8
· Bygherre: Fibach
· Arkitekt, design og lejerrådgiver: ARDESS
· Projekterende arkitekt: Luplau Poulsen
· Ingeniør: Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma
· Entreprenør: Raundahl & Moesby
· Bygningsejer: Danica Ejendomme