
Foto af Tarkett
Genbrugsmaterialer i byggeriet: Alle virksomheder kan spille en rolle
Torben Bundgaard Vad og Simone Kongsbak har i projektet Boost Reuse undersøgt hvad, der skal til for at booste handlen med genbrugsmaterialer i Danmark fra de nuværende 1 %.
Fotos af Smith Innovation
Fotos af Smith Innovation
- Lige nu ser vi desværre ofte, at de små, nye spillere selv må påtage sig en ekstra rolle med udvidet ansvar for at få tingene til at ske. Med Boost Reuse ønsker vi at booste markedet for genbrugte byggematerialer, så der bliver etableret nye, solide samarbejder, som på sigt kan sikre økonomien, leveringssikkerheden og tilgængeligheden for markedet. I de seneste år har vi set, at store hospitalsbyggerier og byggerier indenfor life-science og detailhandel planlægges og udføres, samtidig med der foregår et større antal nedrivninger af gamle produktionsfaciliteter indenfor landbrug og fødevarer – uden at der foregår en udveksling af materialer – den kobling vil vi uden tvivl se i fremtiden.
Læs også:
Renoveringen af G. Tschernings hovedsæde: Nedriver høstede vigtige erfaringer fra renoveringen
Torben Bundgaard Vad fra Netsocietal
Svært at konkurrere med 50 års løbende effektivisering af byggeprocesser
En vigtig præcisering i den her forbindelse er at skelne mellem genbrug og genanvendelse, da genanvendelsesgraden af byggematerialer i Danmark er ret høj, men i den proces forringer man materialernes værdi eller bruger store mængder energi til at gen-producere dem. I Boost Reuse-projektet er målet at øge graden af direkte genbrug ved at styrke markedet, så man kan bibeholde materialernes værdi, hele vejen fra bygninger rives eller renoveres til sælges videre til et nyt projekt.
Der er store forskelle på de mange synlige byggematerialer i byggeriet og de store usynlige materialer som stål, beton og isolering. Ifølge Simone Kongsbak er der sket meget i forhold til at genbruge byggematerialer, såsom tegl eller indvendigt træ.
- Jeg kan godt være bekymret for de skjulte, bærende konstruktioner, hvor der er ikke en synlig storytelling ved at genbruge, som kan forsvare merprisen. Man kan ikke på samme måde vise sin lækre genbrugsisolering frem. Samtidig er økonomien en stor barriere, da det lige nu i den danske byggebranche er både dyrere og mere besværligt at genbruge materialer. I det konventionelle byggeri har vi de seneste 50 år industrialiseret processerne og blevet ultraeffektive. Det kan genbrugte materialer slet ikke konkurrere med. Lige nu er processerne omkring genbrug af byggematerialer meget manuelle, men om ti år vil det være noget andet, når der kommer fart på denne udvikling, siger Simone Kongsbak. Torben Bundgaard Vad supplerer:
- Vi kommer også til at se en anderledes tilgang til arkitektur, hvor man i højere grad kommer til at starte med at se på tilgængelige ressourcer. Hos frontløberne kan vi se, at materialerne begynder at komme før design. I fremtiden vil bygherre og projekterende tænke i de baner tidligere, således at man ser det som et benspænd at tegne sin bygning ud fra tilgængelige materialer, det være sig stålbjælker, betondæk, vinduer, gulve eller døre.
Læs også:
Nye regler vil rykke selektiv nedrivning i hele byggebranchen
Simone Kongsbak fra Smith Innovation
Hvem er lykkedes med at gå foran, og hvordan kan vi skalere deres erfaringer?
Med Boost Reuse-projektet sættes der også fokus på opbevaring, håndtering og videresalg af genbrugsmaterialerne fra nedrivning til videre brug. Her ser Torben Bundgaard Vad en fremtid for byggecentrene som cirkulære, logistiske knudepunkter:
- Vi har i Danmark flere store byggemarkeder, som har alle de mange elementer på plads, som de små og fleksible aktører først skal opbygge. På samme vis undersøger vi hvordan, nogle af de store materialeproducenter er i gang med gradvist at gå over til genbrugsmaterialer gennem udviklingen af teknologi og logistik til at håndtere effektive take-back-ordninger, hvor produkterne efter nedrivning kommer tilbage til virksomheden. Sammen med Product-as-a-Service (PaaS) vil sådanne forretningsmodeller gradvist kunne transformere markedet, udtaler Torben Bundgaard Vad.
Simone Kongsbak har i Smith Innovation arbejdet med forandring i byggebranchen i mange år, og hun påpeger, at der med virksomhederne som drivkraft grundlæggende er to muligheder for innovation: Hvor det enten sker ved, at de store trækker hele markedet videre, eller ved at de små, nye spillere skubber til de store ved at opfinde ny forretningsmetoder og markeder.

Illustration af Netsocietal
- I Smith Innovation er det vores erfaring, at der er stor træghed, hvis man forventer, at innovationen sker via de etablerede aktører. Den hurtigste måde at skabe forandring på er at arbejde med de små spillere, som så tvinger de etablerede aktører til at ændre kurs – men det vil selvfølgelig ofte være en kombination af begge dele, siger Simone Kongsbak, som også må erkende, at genbrug af isolering, stål og beton er vanskeligt, selvom der undervejs i arbejdet med Boost Reuse har været lyspunkter:
- Det er opløftende, at dokumentationen for, at stålbjælker kan genanvendes, er så ligetil – her er der en klar vej frem. På samme måde er genanvendelse af isolering til vintermåtter en klar model til efterfølgelse. Der er mange muligheder, og det vigtigste er, at hver virksomhed kommer i gang med at øve sig på den direkte genbrug i lille skala. Med de nye krav til selektiv renovering vil der være nye ressourcer i tilgængelige, som vi ved fælles hjælp skal have cirkuleret tilbage til byggeriet.