Foto af Torben Eskerod
Renovering af Holmegårdsskolen: Størst mulig værdi af alle tilføjelser
Holmegårdsskolen er blevet ombygget og udvidet af JJW Arkitekter, så den matcher skolens behov i dag, men også med tanke for at have arkitektoniske kvaliteter til at være skole om 50-100 år.
Holmegårdskolen i Hvidovre er en klassisk murstensskole fra 1940erne og ligger som områdets pejlemærke. Med flere børnefamilier i området har skolen haft behov for at udvide med et ekstra spor, og allerede i eftersommeren 2021 kunne skolens mindste elever tage den nye indskolingsbygning i brug.
Bygninger for udskoling og mellemtrin er først taget i brug her i efteråret 2022. Røde tegl går igen i de nye bygninger, der står i røde genbrugstegl og nærmest er født med en historie.
Fra individ til fællesskab
JJW Arkitekters skoleombygning er blevet taget godt imod af lærere og brugere. Om den modtagelsen og samarbejdet siger Katja Viltoft, arkitekt og partner i JJW Arkitekter:
- Det er jo dejligt, for det er først der, man som arkitekt ved, at de ideer man har haft virker. Vi har arbejdet tæt sammen med skolen, skoleledelsen og lærerne om, hvordan man bedst muligt kunne indarbejde deres ønsker.
- Når der findes en skole i forvejen, er det eneste rigtige at videreudvikle og genbruge den skole, der er. I Holmegårdsskolen projektet har vi tilstræbt, hvordan man kan bygge så lidt som muligt til, for at skabe så stor værdi som muligt.
Foto af Torben Eskerod
Både nye og gamle bygninger får bedre funktioner
Katja Viltoft oplever, at man ofte drømmer om at bygge sin skole om, men faktisk allerede har mange uudnyttede kvadratmeter, som kan optimeres. Derfor er JJWs fokus at få de eksisterende funktioner til at fungere endnu bedre med ombygningen. For Holmegårdsskolen var det vigtigt at skabe miljøer til de tre forskellige skoletrin.
I indskolingsbygningen galt det om at skabe tryghed, undervisnings- og legemuligheder i en skala, der passer til de helt små. Trægulve og -paneler tilfører en varme og materialitet ned i børnehøjde. Det er en skofri skole, så de gedigne trægulvene er både slidstærke og rare til leg.
I idrætshallen så JJW Arkitekter et uudnyttet potentiale:
- Vi har lagt den nye indskolingsbygning lige op ad og ind til skolens idrætshal. Derved kan den udnyttes i alle dagtimerne, og indskolingsbørnene får en indendørs skolegård hele vinteren, som de kan lege og tonse rundt i.
- I udbudsmaterialet var et oplæg til anden placering af indskolingsbygningen end den, vi er endt med, og der var det utrolig godt, at bygherre var lydhør. For den har fået en meget bedre funktion, siger Katja Viltoft.
Rum i rummet
I mange år har det næsten været et mantra at få fleksibilitet i sin skolebygning, men for JJW Arkitekter har det snarere været erfaringen, at graden af fast inventar skal være langt højere, hvis man vil sikre, at de forskellige læringsrum og -situationer er tilstede. Ellers forsvinder de, når møbler flyttes rundt.
Det er vigtigt, at rummet skal udstråle, hvad det er til, forklarer Katja Viltoft:
- Med rumstore, faste elementer får klassen forskellige steder at sidde. Det kan være indbyggede fordybelsesnicher til elever, der har brug for meget ro og mere akustisk skærmning. Det kan også være karnapper eller vinduesnicher, der igen bliver et lille rum i rummet.
Holmegårdsskolens trapperum er indrettet til også at kunne være samlingsrum med store brede trapper i træ.
Foto af Torben Eskerod
Vi skal altid bygge med kvalitet for øje
Man kan jo ikke forudsige alt, hvad der sker i fremtiden, men man kan skabe en rumlighed og forandringsmulighed i byggerierne, så de både er helt rigtige til det, der er lige nu, men også vil kunne ændres senere, forklarer Katja Viltoft:
- Vi skal tænke over kvaliteten af rum og ikke spare på rumhøjden, kvaliteten af dagslys eller materialer. Det er i meget højere grad nemmere at tilpasse indretningslaget og de rumstore elementer til læringsbehov. Hvis det om 20 år viser sig, at man underviser på en anden måde, så kan man supplere eller tilpasse det behov.
- Den erfaring er vi blevet styrket i gennem de mange ombygnings- og tilbygningsprojekter til eksisterende skoler. Her møder vi mange rigtige fine skolebyggerier fra alle epoker, hvor man kan se, at man lige præcis har tænkt på denne her måde. Man har altid bygget med kvalitet for øje, når man fra samfundets side har bygget skolebyggerier.