Simulation af måneskin – skarpe kontraster og en magisk stemning
Under årets Kulturnat var der på Dagslyspavillonen på Gråbrødretorv i København opstillet en lysinstallation, som gjorde det muligt opleve de tre forskellige rum under det helt særlige skær af en fuldmåne på en stjerneklar nat.
Dagslyspavillonen på Gråbrødretorv er skabt som en del af Arkitekturåret og World Congress of Architecture for at sætte fokus på de kvalitative og poetiske egenskaber ved dagslys.
Her i Norden har dagslyset en afgørende rolle at spille i arkitekturen, og derfor bør rum også udformes, så de understøtter menneskers behov for dagslys.
Månens mystik
Som en særlig oplevelse under Kulturnatten skabte man en særlig månelysinstallation på Dagslyspavillonen i et samarbejde mellem Det Kongelige Akademi, arkitekt Claus Pryds og Ampell med belysningsarmaturer fra BEGA. Claus Pryds fortæller:
- For mig har det altid været naturligt at arbejde med dagslys i arkitekturen, eksempelvis via perforeringer i facaden eller ved at udnytte lysets refleksion på forskellige overflader, og dialogen med de forskellige fagligheder på dette projekt har kun forstærket det fokus.
Og som en ekstra dimension har det været interessant at se nærmere på månelyset, som har en stærkere skarphed og kontrast på grund af de dunkle omgivelser – det giver en magisk stemning.
- Månen låner sit lys fra solen og reflekterer det ned til os på Jorden med en meget lav intensitet på under 1 lux. Menneskets øje oplever månelyset blåt på grund af den lave lysintensitet, men i realiteten er månens lystemperatur faktisk varmere end solens.
Månens omskiftelighed og blå lys har noget gådefuldt over sig og bruges ofte i kunst og folklore som et ildevarslende tegn, fortæller Rasmus Gyberg fra Ampell.
Månelysets samspil med forskellige overflader
Dagslyspavillonen er opdelt i tre rum, som demonstrerer de tre kategorier af dagslys: det direkte himmellys, det direkte sollys og det reflekterede lys. Og for Claus Pryds har det været en oplevelse at se månelysets forskellige facetter i de tre rum:
- I det første rum med himmellys virker de ru omgivelser fløjlsbløde og matte, og hvor lyset falder fra siden i det andet rum, så skabes dynamiske skyggeeffekter på den varme træoverflade.
Endelig falder månelyset i det åbne gårdrum ned gennem en trækrone og skaber et filter af skygger i det tredje rum.
Det er naturligvis vanskeligt at udnytte månelyset i arkitekturen, da vi oftest sover på det tidspunkt, men det er interessant at se spillet med kontraster og skygger i månelysinstallation.
På simulationen er anvendt belysningsarmaturer fra BEGA, som er dæmpet mellem 80-92 % i lysintensiteten og har en farvetemperatur på 4.000K.
Medvirkende på Dagslyspavillonen
Det Kongelige Akademi, Arkitektur, Design og Konservering Institut for Bygningskunst & Design:
- Projektleder: Louise Grønlund, Lektor, Ph.d, Arkitekt
Medvirkende fra Institut for Bygningskunst & Design:
- Isak Worre Foged, professor MSO
- Pernille Sørensen, forskningsassistent
- Vasiliki Fragkia, forskningsassistent
Medvirkende fra Institut for Bygningskunst & Kultur:
- Camilla Hornemann, studielektor, KUV Farvens tektonik
Projekt i samarbejde med Claus Pryds Arkitekter
Partnere: Nanet Mathiasen og Anne Kathrine Frandsen fra AAU BUILD, Aaen Engineering, Holst Engineering og FRYD!.
Dagslyspavillonen er finansieret af Dreyers Fond