Flydende bolig på Mekongfloden i Vietnam. Akvarel af arkitekt Hans Peter Hagens
”Verdensblik" sætter fokus på lokal og klimatilpasset arkitektur over hele kloden
Arkitekt Hans Peter Hagens står bag bogen ”Verdensblik", som omhandler knap 20 landes smukke og lokale boliger og disses dialog med landskab, væksterne og dyrene. Arkitekturbogen udkommer på Forlaget Frydenlund og er illustreret med forfatterens egne akvarel-tegninger i samspil med detaljerede fotografier.
Arkitekt Hans Peter Hagens på sin tegnestue med et af sine arkitekturprojekter i Malis Pay Dogon-provins. Fotograf: Jens Frederiksen.
Hans Peter Hagens er bl.a. kendt som ansvarshavende arkitekt på Torvehallerne i København, og i ”Verdensblik" giver han en personlig hyldest til verdens mangfoldighed, som han håber, kan fremme forståelsen for verdens overraskende forskelligheder, relateret til vores måder at bo på og de regionale dialoger med omkransende natur, haver og vækster.
I Arkitekturbogen rettes blikket blandt andet mod Malis yderst særprægede natur og organiske lerhuse, Cubas gadehuse med balkoner og søjlearkader, ørkenbyen Yazd med dens finurlige haver og vindtårne, Venedigs spejlende drømmespil, Asiens flydende vandboliger, Kinas hemmelighedsfulde hutonger, jungle-tiltag på stylter mellem Laos vildtvoksende træer, Caribiske genbrugshuse i blik og stærke farver, samt Møn´s gårde og Læsøs særprægede tanghuse.
Bogen er illustreret af dine akvarel-tegninger – hvorfor dette format?
- Jeg har på rejser gennem årene tegnet og illustreret verdens huse, byliv, flora og fauna, og i bogen Verdensblik præsenteres disse nøje lokal- og klimatilpassede tiltag med udvalgte farve-akvarel-rejsetegninger. I forhold til det langt hurtigere medie, fotografiet, kræves mere tid for at udføre tegninger på stedet i de lande, du besøger, men dette betyder omvendt – i positiv forstand – at du lærer de lokale detaljer og særpræg at kende på en helt afgørende måde. I mine øjne næsten som når du træffer nye mennesker på din vej, og dermed lærer dem mere og mere at kende. Man kan sige, at kontinenternes huse ligesom mennesker hver især har særlige former for personligheder og iboende kvaliteter.
Gadehus i Havanna - Cuba
Kan blikket fra bogen vendes indad til danske forhold?
- De danske gårdes mange hundredårige byggetraditioner og deres samspil med haver og jorde er overordnet set et stykke meget vigtig nordisk kulturarv, som vi virkelig skal værne om. Min bog ”Verdensblik” er jo overordnet set en hyldest til verdens mest særprægede boliger, og det er ikke tilfældigt, jeg netop har Danmarks gårde med som det ene kapitel. For mig er det en måde at ”highlighte” disse lokale danske byggetraditioner på verdensplan.
I bogen er derfor medtaget Hans Hansens gård på Møn (Museumsgården), eftersom den er et meget smukt eksempel på samspillet mellem natur, bolig, stalde, omkransende pryd- og nyttehave, levende læhegn mod den fremherskende østenvind.
Læsø Tanghus
Er vi dygtige nok til at bevare de lokale særpræg?
- I Danmark er der ulykkeligvis tendenser til at ville fjerne gårde, landhuse og landsbyer. Og bare det at bruge ordet ”Udkants-Danmark” er en vaskeægte skandale og falliterklæring i mine øjne. Vi skal tværtimod bruge de mindre danske gårde som vigtige fremtidige aktiver, hvor fokus drejes væk fra dagens ofte forurenende storproduktioner, til tusindvis af mindre kvalitets-fødevareinitiativer, hvor de danske regioner i mest positive forstand fremhæves. En ting handler her om kvalitets-fødevarerne i sig selv, som skal kunne formidles til hele Danmark, mens øvrige fokus er på lokal erhvervsudvikling og turisme relateret til en række nye lokale spisesteder, medborgerhuse, små mejerier, flere mini-bryggerier, opprioriterede overnatningsfaciliteter på de enkelte gårde kombineret med nye natur-og vandreruter, som kan opleves langt mere ambitiøst i lande Frankrig, Spanien, Italien, Norge, Island m.fl.
Hvad kan danske arkitekter lære af verdens lokalt, særprægede arkitektur?
- Udover ovennævnte regionale initiativer er danske gårde også rent byggeteknisk en meget vigtig kulturarv, som vi skal værne om. Og det gælder både æstetisk såvel som håndværksmæssigt. Under nogle af de kraftigste stormede de seneste årtier har stormskaderne efter rapporteringer herom ramt primært huse bygget efter 1970, idet disse huse ikke har samme mulighed for at give sig tilstrækkeligt i forhold til bevægelser forårsaget af de kraftige vinde, og det er jo yderst tankevækkende.
Herudover oplever Danmark under de nævnte storme (herunder ikke mindst Møn, Lolland, og Falster) store problemer med oversvømmelser, og her vil vi danskere bl.a. kunne tage ved lære at Asiens boliger på vand – som er et andet kapitel i bogen – eftersom disse kan klare flere meter høje skiftende vandstande følgende regntiden, tidevandsforskelle, og de lokale storme. Inspireret herfra har jeg selv tegnet en Kanalby til Rødby – sammen med LAG-Lolland – som jeg håber vil kunne blive bragt i spil som potentielt klimatilpasset løsning her i Danmark. Så vi kan lære rigtig meget af verdens mange særprægede boliger og klimatilpassede byggeprincipper.
”Verdensblik” kan bestilles her
Bogen er bl.a. støttet af Ny Carlsberg Fondet, Dreyers Fond og Bestles Fond.
Om Hans Peter Hagens
Hans Peter Hagens (f. 1963), selvstændigt udøvende arkitekt siden 1990, med opgaver i ind-og udland spændende over arkitekt- og designopgaver, by- og landskab- og haveplanlægning. Med fokus på bæredygtige og lokale indfaldsvinkler relateret til hver lands kulturgrundlag, hen over Danmark og København, New York, Berlin, Hanoi, Ho Chi Minh City, Melbourne, Djenné, Bandiagara, Stockholm, Reykjavik, Hamar mv.
Hans Peter Hagens er bl.a. ansvarshavende arkitekt på Torvehallerne i København. Suppleret med Tillidshvervene formand for Statens Kunstfonds Arkitekturudvalg, Formand Hovedstadens Forskønnelse, Medlem af Kgl. Akademi for de skønne Kunster, Formand for Københavns Torvelaug mm.