The Wave på Ofelia Plads
Lysinstallationen The Wave genopstår med værk i dialog med havet
The Wave vender tilbage til Ofelia Plads med et nyt lysforløb og et musikalsk værk af komponist Josefine Opsahl, der fortolker naturens kræfter.
Josefine Opsahl. Foto: Tomas Kærup
Når lysinstallationen The Wave den 5. december tændes for syvende gang på Ofelia Plads, sker det i en ny form og med en ny fortælling. Den 80 meter lange, trekantformede skulptur genopstår med et opdateret lysdesign skabt af kunstnerkollektivet Vertigo, der i år samarbejder med komponisten Josefine Opsahl. Værket kombinerer scenografisk lyskunst og nykomponeret musik i en totaloplevelse, hvor arkitektur, lyd og landskab smelter sammen.
Samarbejdet har udmøntet sig i værket HOPIUM, en musikalsk fortolkning af stormflodsmytologiens temaer, indspillet af musikere fra Det Kongelige Kapel. Musikken og lyset udspiller sig i takt med havets rytme og vinterens skiftende mørke, og skaber et stemningsmættet rum i spændingsfeltet mellem menneske og natur.
Stormflodsmyter som arkitektonisk motiv
Værkets æstetik trækker på forhistoriske stormflodsmyter – fortællinger fra kulturer verden over, hvor vandmasser og naturkræfter omformer landskaber og sletter grænser. I The Wave omsættes disse mytiske forestillinger til en fysisk installation, hvor lysbevægelser inspireret af havets bølger og himlens farver fremkalder en cyklus fra orden til kaos.
Musikalsk bevæger HOPIUM sig fra undergang til forvandling, fra fortabelse til håb. Opsahls komposition rummer både klassiske og eksperimenterende klange og spejler lysinstallationen i sin dramaturgi. Resultatet er en rumlig og sanselig fortolkning af klima, natur og eksistens – forankret i et nutidigt kunstnerisk og byrumsmæssigt sprog.
Mødet mellem arkitekturen og havet
Den karakteristiske mole ved Kvæsthusbroen, omkranset af hav på tre sider, forstærker installationens dialog med omgivelserne. Netop her, hvor byen møder havet, og arkitektur møder natur, opstår et resonansrum for værkets tematikker: Mørke, transformation og balance.
Lysskulpturens dynamiske portaler reagerer på omgivelserne og skaber foranderlige perspektiver, der indrammer udsigten, horisonten og byens rum. I samspil med Opsahls komposition integreres lyset og lyden i en arkitektonisk koreografi, der både iscenesætter og spejler vinterlandskabets skiftende udtryk.
The Wave. Foto: Henrik Larsen
The Wave. Foto: Henrik Larsen
Teknisk og kunstnerisk baggrund
Kunstnerkollektivet Vertigo, stiftet i 2010, består af Amalie Solander, Frederik Hilmer Svanholm, Jeppe D. Kristensen, Mikkel Meyer og Vibeke Bertelsen. De arbejder med stor-skala installationskunst og visuel scenografi i et teknologisk og rumligt krydsfelt, hvor digitale virkemidler får fysisk form og skaber interaktive oplevelser.
Josefine Opsahl er en internationalt anerkendt komponist med en klassisk baggrund og en eksperimenterende tilgang til lyd og rum. Med værker opført i blandt andet Elbphilharmonie og Lincoln Center har hun markeret sig som en af sin generations mest toneangivende komponister.
Fakta om The Wave 2025–2026
Værk: The Wave – lysinstallation af Vertigo, lydside af Josefine Opsahl.
Hvor: Ofelia Plads, Kvæsthusbroen, København K.
Hvornår:5. december 2025 til 28. februar 2026.
Åbning: 5. december kl. 16 – gratis adgang og gløgg til alle.
Dagligt åbent: kl. 07–00.
Musikken til HOPIUM er produceret af Tomas Kærup og Jakob Bo Nystrup. Værket er indspillet af et ensemble fra Det Kongelige Kapel med bl.a. Katinka Fogh Vindelev (sopran), Morten Grove Frandsen (kontratenor) og Therese Åstrand (cello).
Opsætningen af The Wave er initieret af Foreningen Ofelia Plads, der drives i samarbejde mellem Jeudan og Det Kongelige Teater. Foreningen arbejder for at aktivere og udvikle pladsens potentiale som offentlig kulturarena og byrum. The Wave blev første gang præsenteret i 2017 som en del af Frost Festival og er siden blevet et tilbagevendende vinterikon i København.
Læs flere artikler om designet af landskab og udendørsarealer
