”Vi mødes i det grønne”, som i øjeblikket er i gang med at blive realiseret med støtte fra Realdania og Lokale & Anlægsfonden.
Portræt af MATTERS: Arkitekturens identitet opstår gennem konteksten
Tegnestuen MATTERS har fået anerkendelse for deres nytænkende design af specialskoler og naturprojekter. Arkitekterne arbejder dybdegående med konteksten og brugerne og giver derigennem hvert projekt en særegen identitet.
Lotte Rønne og Marie-Louise Holst mødte hinanden, mens de gik på Arkitektskolen Aarhus.
Deres veje skiltes efterfølgende, da de fik arbejde på anerkendte tegnestuer i henholdsvis Danmark og Australien, men de holdt dialogen kørende.
Diagrammer: Valhøj skole
Diagrammer: Body-Nature
Da de ca. ti år senere fik mulighed for at påtage et større projekt, blev det anledningen til at starte deres egen tegnestue.
De to arkitekter fandt sammen igen, og etablerede MATTERS i 2014. Det var især ønsket om at arbejde dybdegående med proces, der motiverede dem til at blive selvstændige, forklarer Lotte Rønne:
- For vores vedkommende handlede MATTERS om at komme tilbage til kernen – til det kreative arbejde.
Vi havde bevæget os mere og mere væk fra designprocessen i løbet af vores karrierer, men det er det, vi elsker: Hele processen fra den første idé, til det sidste søm er slået i.
Vi har ofte sagt til hinanden, at det må kunne lade sig gøre at drive en forretning på det grundlag.
Diagrammer: Kids School, Illustration MATTERS
Tegnestuens projekter afspejler tydeligt, hvor vigtig en rolle processen spiller.
Det kan bl.a. ses på deres hjemmeside, hvor analyser og diagrammer udgør en stor del af billedmaterialet.
Diagram: Valhøj Skole, Illustration af MATTERS
Fokus ligger især på at arbejde grundigt med konteksten gennem begreber såsom social bæredygtighed og ”placemaking”. Interaktionen med konteksten gør det muligt for MATTERS at give hvert projekt sin egen særlige identitet.
- Vi har ikke ét specifikt formsprog, fortæller Marie-Louise Holst. Det skyldes, at stedet informerer, hvad der passer ind.
Ideen er, at det kan se ud på alle måder, for vi vil ikke fratage stedet sin karakter, men til gengæld forstærke og forbedre de kvaliteter, der allerede findes.
Derfor er brugerne og bygherrerne også en kæmpe del af vores arbejde.
Ved at lytte til deres ønsker og erfaringer, lægges grundstenen til et stærkt medejerskab.
Alle input bliver dernæst analyseret, udfordret og testet og udmunder i et design, der understøtter det liv, der skal leves netop der.
Design i alle skalaer
Selvom Lotte Rønne og Marie-Louise Holst lægger en ære i at give hver bygning en enestående stil, er der alligevel opstået en rød tråd i deres arbejde.
Heerup skole, Fotos af Helene Høyer Mikkelsen
Heerup skole, Fotos af Helene Høyer Mikkelsen
Heerup skole, Fotos af Helene Høyer Mikkelsen
Heerup Skole, fotos af Helene Høyer Mikkelsen
Projekterne bliver nemlig flettet sammen af metoden og de specifikke programmer, der passer særligt godt til den.
MATTERS tegner især skoler, specialskoler og natur- og fritidsfaciliteter – dvs. programmer, hvor den fysiske og sociale kontekst har en betydelig indflydelse på det endelige resultat.
Et eksempel på dette er deres transformation og tilbygning til specialskolen Heerup Skole, som oprindeligt blev tegnet af Frits Schlegel og opført i årene 1949-52.
Her lagde MATTERS vægt på at forstå elevernes forskelligartede behov og at imødekomme dem i alle skalaer – både i den overordnede organisering og helt tæt på kroppen.
- Det kræver en særlig proces og viden at designe til børn og personale på sådanne skoler. Vores omdannelse er blevet rost for sine rum, farver og fristeder.
Vi har udnyttet gangarealet, så hver skoleklasse er blevet som et rækkehus med klasselokale, siderum, forrum og en lille gårdhave.
Desuden blev vi opmærksomme på behovet for klasserumsmøbler, som henvender sig til netop denne brugergruppe.
Gennem løbende feedback fra skolens personale, har vi derfor designet en møbelserie, der kan bruges til at skabe graduerede fællesskaber.
Legende arkitektur
Et andet eksempel på deres typiske arbejdsområde er projektet ”Vi mødes i det grønne”, som i øjeblikket er i gang med at blive realiseret med støtte fra Realdania og Lokale & Anlægsfonden.
VI MØDES I DET GRØNNE solnedgang, illustration af MATTERS
VI MØDES I DET GRØNNE fuglekassen snit, illustration af MATTERS
VI MØDES I DET GRØNNE fuglekassen view, illustration af MATTERS
Her binder MATTERS fire landsbyer på Midtbornholm sammen ved hjælp af mødesteder i naturen.
Designet består af flere nedslagspunkter i form af f.eks. shelters og pavilloner, som skal danne rum for fællesskab og skabe bedre adgang til den omkringliggende natur.
MATTERS’ tilgang er indtænkt i navnet – ordet har nemlig en dobbeltbetydning: Det drejer sig både om selve materiet, dvs. den fysiske verden, som arkitekturen reagerer på, og om tegnestuens søgen efter det betydningsfulde i den givne kontekst. At gå grundigt og dybdegående til værks, er noget af det, der giver arbejdet betydning for Lotte Rønne og Marie-Louise Holst.
Deres metode bliver legende og ved at insistere på denne proces, smitter deres glæde også af på arkitekturen og skaber værdi for dem, der skal bruge den.
- Det finurlige er en generator for os. Vi vil gerne give folk en interessant oplevelse, og vi lykkes med at skabe det, fordi vi har meget erfaring at bygge på, når vi går ned i processen. Vi kan bruge vores erfaring til hurtigt at lægge basen og derfra finde frem til, hvor vi kan udfordre præmisserne – hvor vi kan lege – og så kan legen få lov til at leve.