Rune Kilden: Det er de skæve kvadratmeter, der lægger linjen
Aarhus-byudvikler Rune Kilden er ikke i tvivl: Den tid er forbi, hvor bygherrerne diskret kunne holde sig ude af offentlighedens søgelys, mens arkitekterne fik al opmærksomheden. ”Vi har en forpligtelse til at gøre os umage og give noget tilbage til byen”, forklarer han.
Hvad skal der blive af den gode by, når først developerne rykker ind med fokus på at prisoptimere hver eneste kvadratmeter, og arkitekterne kan se alle de gode idéer barberet tilbage til skitsestadiet i mødet med entreprenørens stramme projektøkonomi?
Spørger man Rune Kilden, der de seneste ti år har markeret sig som én af Aarhus’ mest betydningsfulde byudviklere, er svaret ligetil: Bylivet skal prioriteres fra starten. Og det er bygherres ansvar at få det gjort.
Læs også:
Portræt af Jan Gehl: Arkitektur er samspil mellem form og livBylivet kommer ikke af sig selv
- Man skal huske de vigtige kvadratmeter. Ofte er det for den omkringliggende by ganske få ting, man skal tilføre for, at en bydel bliver en succes. Men det kræver en forståelse af, at bylivet ikke kommer af sig selv, og at det ikke kan overlades til andre, fortæller han og uddyber:
- Der er stort fokus i branchen på byggerettigheder, men der mangler et fokus på, hvad der så er din pligt, når du bygger. Det gamle socialdemokratiske slogan om at gøre din pligt og kræve din ret gælder stadig. Som bygherrer skal vi hele tiden huske på, at det, vi arbejder med, er noget, som folk ikke bare kan vælge fra. Producerede jeg snørebånd, kunne man bare lade være med at købe dem, men du kan ikke vælge ikke at være en del af byen. Vi har derfor en stor forpligtelse til at gøre os umage.
Læs også:
Ny bog om bedre byskik i DanmarkIdéen skal styre økonomien – ikke omvendt
Et af de projekter, som Rune Kilden lige nu er involveret i, er Bassin 7 i Aarhus Havn, som udvikles til et nyt mødested for byens borgere med kultur og byliv tæt på vandet. Her bygges der også i højden, hvilket Kampanilen, der er tegnet af BIG og skal rejse sig i 18 etager, vidner om. Samtidig åbnes der både restauranter, havnebad, badehuse og butikstorv i området.
Hvordan arbejder I konkret med at få integreret byrummene i projekterne? Har I en metode, nogle faste udviklingsprincipper, eller hvordan foregår det?
- Jeg tror, at vi arbejder modsat af, hvad mange andre gør, for vi starter altid med en idé, vi brænder for, og prøver så at lave en business case på den, aldrig omvendt. Jeg laver for eksempel et manuskript, der visualiserer eller sætter ord på nogle følelser og stemninger, vi gerne vil skabe i projektet. Finder vi så ud af, at det kan vi ikke lave, så laver vi ikke projektet. Som tommelfingerregel bruger vi ca. 5-10 procent af investeringen på de skæve kvadratmeter og mellemrum, der isoleret set måske ikke er en god forretning, men som til gengæld får helheden til at fungere.
- Noget af det, vi engagerer os i, er udviklingen af kulturlivet. For eksempel har vi bygget et teater sammen med BIG. Teatret kan ikke betale en husleje, der isoleret set er en god forretning, men som byudviklere kan vi ikke kigge snævert på dette, for så bliver det for uinteressant. Projekterne skal give noget tilbage til byen, så de også taler til alle de andre mennesker, der ikke bor eller arbejder i dem. Det er det, vi også har gjort med Lighthouse, der fik udsigtsplatform og restaurant på toppen. Vi ville aldrig spørge, om vi kan lave en god business case ud af et teater, men derimod om vi kan lave en god business case, der også inkluderer et teater.
Læs også:
BIG står bag Aarhus: Nyt markant boligbyggeri på Aarhus ØVi skal give noget tilbage til byen
Et andet eksempel er det kommende projekt, TRÆ, som Rune Kilden sammen med Lendager Group og PFA er ved at køre i stilling: Her skal parterne opføre en hybridbygning, som rejser sig 70 meter op i en kombination af træ og beton.
Projektet skal netop udfordre gængse byggemetoder og skabe nye erfaringer til gavn for hele branchen, også i forhold til inddragelse af det omkringliggende samfund og social bæredygtighed, forklarer han:
- Naboen er et kommunalt værested, så vi har fra starten kigget på, hvordan vi kan arbejde med brugerne og lære dem at kende på en god og værdig måde for begge parter. Det har ført til et samarbejde med værestedet om pedeller, der skal komme på byggepladserne og hjælpe med at holde orden. Det er fantastiske mennesker, der har haft et hårdt liv med få chancer, så det er dejligt, at vi kan samarbejde og lære hinanden bedre at kende, så vi øger mulighederne for at leve side om side på en god måde. Det er hele tiden i vores bevidsthed, at projekterne skal åbne sig for resten af byen og være med til at løfte mennesker.
Alternative udbudsmodeller kan skabe mere interessante byer
Hvad ser du som de vigtigste pejlemærker for byudviklingen de kommende år? Skal vi for eksempel have flere arkitektkonkurrencer, bedre modeller for borgerinddragelse eller øgede kvalitetskrav i udbudsmaterialet?
- En af udfordringerne i dag ligger netop i udbuddet, og jeg kan allerede i udbudsbetingelserne afkode, om der er potentiale til noget interessant. Mange udbud er lavet, så kommunerne som udgangspunkt skal sælge til højestbydende. Det er naturligvis fint nok, at fællesskabet får den højest mulige pris, men bagsiden af mønten er bare, at markedet får et incitament til at optimere salgsprisen ved at gøre tingene simple, minimere risikoen og begrænse omkostningerne. Og det skaber mange af de kedelige projekter, vi ser rundt omkring. Man kan jo prøve at spørge sig selv, hvilken bil eller telefon der nogensinde er blevet udviklet på den måde?
For lidt fokus på bygherres referencer
Rune Kilden understreger, at det for ham at se er det afgørende, hvilket team man samler om opgaven, mere end om de på forhånd har fået en god idé. Og her er det vigtigt med større fokus også på bygherres referencer:
- Her kan man godt gøre meget inden for de rammer, der er i dag. Men som bygherre skal du i dag i mange situationer kun indsende økonomiske nøgletal for at være med, men ingen referencer som arkitekter og ingeniører gør det. Og dét er et problem, for det er i sidste ende bygherre, der skal kunne samle enderne og få det til at lykkes, ligesom cheftræneren på en fodboldbane.
Faktaboks:
CV Rune Kilden
Født i 1977 i Aarhus og uddannet cand.jur. 2002.
Ejer sammen med Stine Hindby Kilden & Hindby, der står bag blandt andet Bassin 7, AArhus, Lighthouse 1.0 og 2.0, Pakhusene, Æggepakkeriet, Strandbaren og Ø-haven i Aarhus havn.
”Vi starter altid med en idé, vi brænder for, og prøver så at lave en business case på den, aldrig omvendt.”
”Det afgørende er, hvilket team man samler om opgaven, mere end om de på forhånd har fået en god idé.”