Alexander Tovborg, Københavns Lufthavn. Foto af David Stjernholm
I det offentlige rum bliver kunsten åben for alle
Simon Friese står i spidsen for Creator Projects , der hjælper bygherrer med at finde den rigtige kunst til det offentlige rum.
- Det er fedt at have en kunstner i bygningen, siger Simon Friese, der som grundlægger af og direktør i Creator Projects har gjort den nære kontakt til og føling med kunst og kunstnere til en levevej.
Virksomheden er et kunstbureau, hvis formål er at gøre samtidskunst til en større del af hverdagen i Danmark og udlandet. Den driver kunstforlaget Roulette Rousse, arrangerer udstillinger – og hjælper bygherrer, kommuner og institutioner med at finde og skabe permanent og midlertidig kunst i det offentlige rum, uanset om det er på pladser og gader eller i nybyggerier.
- Det offentlige rum er en superinteressant ramme for kunsten. Et museum er et dedikeret område, man selv opsøger, men i de offentlige rum bliver kunsten åben for alle. Mine egne første oplevelser med kunst var i det offentlige rum. Det har ikke nødvendigvis været gode kunstværker, men det har været med til at åbne min opfattelse af, hvad kunst er, siger Simon Friese.
Skabte kunstmesse
Simon Friese markerede sig for alvor i 2013, da han var med til at skabe kunstmessen CHART på Charlottenborg. Messen er nonprofit og blev et væsentligt udstillingsvindue for specielt skandinaviske kunstnere.Martin Creed,Ofelia Plads, kurateret for Roskilde Festival, Fotos af Kim Matthai Leland
Martin Creed,Ofelia Plads, kurateret for Roskilde Festival, Fotos af Kim Matthai Leland
Martin Creed,Ofelia Plads, kurateret for Roskilde Festival, Fotos af Kim Matthai Leland
Martin Creed,Ofelia Plads, kurateret for Roskilde Festival, Fotos af Kim Matthai Leland
Den førte også til, at han i 2015 blev inviteret til at hjælpe med at kuratere udsmykningen af VIA Campus i Ceresbyen i fødebyen Aarhus. Den positive opmærksomhed om udsmykningen i den ellers meget omdiskuterede transformation af Aarhus' navnkundige bryggeri gav Simon Friese mod på at arbejde videre med den offentlige kunst.
Siden har Creator Projects blandt andet stået for udsmykning på Kalvebod Brygge i København, DMJX i Aarhus, Københavns Lufthavn af to omgange, flere af VIAs undervisningsbyggerier og planlægning af kunstværker i det offentlige rum.
Landsretten
En af de nyere opgaver er Østre Landret. Retten forlader sine historiske bygninger i Bredgade i København og rykker til nyopførte bygninger i Nordhavn i løbet af foråret, og Creator Projects har stået for den kunstneriske udsmykning.- Det er et sjovt projekt. Dommere er jo grundige mennesker, og Bredgade har i forvejen megen kunst, så der var meget at forholde sig til og leve op til. Vi har brugt lang tid på at forstå, hvad en retsbygning er, og hvem, der skal bruge den. Det er en bygning, der rummer meget drama. Som landsdommeren Nicolaj Aarø-Hansen, der er formand for kunstudvalget, sagde, så kommer folk altid forandrede ud fra retten. Så den kunstneriske udsmykning skal bidrage til at flytte folks tanker og give ro fra den kampplads, retten er, siger Simon Friese.
- Samtidig var det vigtigt, at kunsten var neutral i forhold til religion, holdninger og politik, siger han og betegner det som ”en dans” at finde et leje, hvor man levede op til de formål uden blot at levere dekorationskunst.
Blandt de nyindkøbte kunstnere er Sarah Sze, Marie Lund Jeppe Hein og John Kørner. Derudover har man plukket fra Bredgadebygningernes samling og fået støtte fra en række fonde til at udføre væsentligt flere udsmykninger med både yngre kunstnere samt flere etablerede.
- Vi har i samarbejde med Østre Landsrets kunstudvalg udvalgt to ikoniske Per Kirkeby-værker fra 1960erne og 1980erne med. Den gamle retsbygning var bygget som teaterhus så nogle steder er der meget højt til loftet. Det har givet udfordringer i forhold til den kunst, vi har kunne overføre til den nye bygning. Richard Mortensen har for eksempel skabt et ti meter langt værk i Bredgade, og det kan kun hænge få steder i den nye bygning, siger Simon Friese
Pipilotti Rist, DMJX. Foto af Anders Sune Berg
Pipilotti Rist, DMJX. Foto af Anders Sune Berg
Pipilotti Rist, DMJX. Foto af Anders Sune Berg
Pipilotti Rist, DMJX. Foto af Anders Sune Berg
Pipilotti Rist, DMJX. Foto af Anders Sune Berg
Lange processer
Landsretten har været en lang proces – og det er mere reglen end undtagelsen, fortæller Simon Friese. Processen strækker sig ofte over flere år med intense perioder med skitser og samarbejde med kunstnere og bygherrer afløst af lange perioder med stilstand. Virksomheden kan også hjælpe med strategi for borgerinddragelse og fondsansøgninger – men en del af arbejdet ligger på de indre linjer.William Soya, Københavns Lufthavn. Foto af David Stjernholm
William Soya, Københavns Lufthavn. Foto af David Stjernholm
Alexander Tovborg, Københavns Lufthavn. Foto af David Stjernholm
Alexander Tovborg, Københavns Lufthavn. Foto af David Stjernholm
- USA har længe erkendt kunstens rolle. Den kan også have økonomisk betydning. Highline åbnede i New York i 2009, og under finanskrisen var det det eneste sted, at prisen på luksuslejligheder blev ved med at stige siger han med henvisning til den kunstcentrerede park på det tidligere højbaneterræn i den amerikanske storby.
Også tyske Münster står som et forbillede for Simon Friese.
- Byen har en skulpturudstilling hvert 10. år, hvor kunstnere bliver inviteret til at udsmykke dele af byen. Byen køber nogle af værkerne, og efter 50 år er Münster blevet et kulturelt centrum med stærke kulturinstitutioner og fuldstændigt enestående offentlig kunst. Det har krævet ambitiøse lokalpolitikere at komme så langt. Man har ikke kun tænkt i midlertidig udsmykning, men også i at bygge en kulturarv op.
Læs også:
Ny bog om bedre byskik i Danmark
Drømmeprojektet
Simon Friese har i årevis arbejdet på at få realiseret et kæmpeprojekt af kunstneren Jeppe Hein, som
Creator Projects har samarbejdet med adskillige gange. Spiralbroen i Holstebro skal forbinde stationsområdet med en ny bydel, og den er byudsmykning, byudvikling og infrastruktur i et.
Netop Holstebro har satset hårdt på offentlig kunst gennem årtier. Mest berømt er Giacometti-skulpturen Kvinde på Kærre, der blev mødt med stor modstand, da kommunen i 1960erne købte den for over 200.000 kroner.
- I dag er den mange millioner kroner værd, den har været med til at give en stærk tradition for kunst i Holstebro, og den er en vigtig attraktion for byen.
Det viser, at man ikke skal være bange for at stå på mål for kunsten, siger Simon Friese, der også fremhæver Svend Wiig-Hansens kæmpestore skulpturer ved Esbjerg Havn. De massive mandeskikkelser var stærkt kritiserede, men er i dag et vartegn for havnebyen.
Det betyder dog ikke, at kunsten og dens placering alene skal vedtages af en elite.
- Det er vigtigt at have en stærk lokal forankring. Man skal høre folk og involvere borgerne. Den gode kunst må gerne skille vandene, men man bør skabe en forståelse for projekterne, siger han.